پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

همشهری ورزشی: روزهای خوش رئال خیلی زود به پایان رسید. شکست 0-2 رئال مادرید در زمین دپور، سومین شکست این تیم در چهار بازی اخیرش در لالیگا محسوب می‌شد و این تیم را بار دیگر وارد بحران کرد.

 وضعیت رئال مادرید در جدول چندان بد نیست و فاصله پنج امتیازی با سویای صدرنشین جبران‌نشدنی به نظر نمی‌رسد، اما آنچه نگران‌کننده است نمایش ضعیفی است که یکشنبه شب در ورزشگاه «ریازور» تکرار شد. پس از سه فصل بدون جام که جزء سیاه‌ترین دوران تاریخ باشگاه محسوب می‌شود، مدیران رئال به کاپلو روی آوردند؛ مردی که نامش در سالیان اخیر تضمین‌کننده قهرمانی بوده و البته همه می‌دانند که در این راه فوتبال تهاجمی را قربانی نتیجه می‌کند. پیش‌بینی‌ها درست بود.

رئال کاپلو فصل جدید را با پیروزی‌هایی شروع کرد که در آن خبری از فوتبال شورانگیز عصر «کهکشانی‌ها» نبود و هواداران رئال با وجود علاقه تاریخی‌شان به فوتبال تماشایی چاره‌ای جز تحمل و سکوت نداشتند. اما این وضعیت هم دوامی نیافت و امید به بهبود کیفیت تیم خیلی زود رنگ باخت. شکست خانگی 0-3 مقابل رکرتیوو که امسال به لالیگا صعود کرده، آخرین اتفاق عجیب فوتبالی سال 2006 بود که در تعطیلات تا حدودی فراموش شد. اما به محض شروع دوباره مسابقات، شکست تازه‌ای از راه رسید. هرچند رئال در پانزده سال اخیر نتوانسته در بندر لاکرونیا پیروز شود، اما شکست 0-2 و نمایش ضعیف بازیکنان گران‌قیمت باشگاه قابل تحمل نبود.

به همین دلیل کمتر از بیست و چهار ساعت بعد، جلسه اضطراری میان کاپلو، میاتوویچ (مدیر ورزشی) و کالدرون (رئیس باشگاه) تشکیل شد. میاتوویچ به عنوان اولین فردی که پس از این جلسه حاضر به مصاحبه شد، تلاش زیادی داشت تا آتش جنجال را شعله‌ورتر نکند. مهاجم سابق رئال مادرید گفت: «مواردی را در اساس‌نامه انضباطی باشگاه تغییر می‌دهیم. از این پس از بازیکنان انتظار تعهد و رفتار حرفه‌ای بیشتری داریم. به تیمی حرفه‌ای نیاز داریم که بتواند در بالاترین سطح بازی کند.» میاتوویچ دلیل این شکست‌ها را مجموعه‌ای از مشکلات دانست و از انتقاد از بازیکنان پرهیز کرد، ولی روزنامه «آس» بلافاصله خبر داد که کاپلو در این جلسه خواستار فروش رونالدو و بکام شده است. مربی ایتالیایی معتقد است که رونالدو تعصبی نسبت به تیم ندارد و تأثیر بدی بر روی هموطنان جوانش، روبینیو و مارسلو می‌گذارد.

بکام نیز که نسبت به تمدید قراردادش مردد است، دیگر جایی در برنامه‌های کاپلو ندارد، درست مانند کاسانو. اما عجیب‌تر از همه نارضایتی دن‌فابیو از ممدو دیارا است. هافبک دفاعی اهل مالی که در ابتدای فصل با 25 میلیون دلار از لیون خریداری شد، قرار بود حفره خالی میانه میدان این تیم را پر کند و از همان روز اول در ترکیب اصلی قرار گرفت. ولی دیارا در هفته‌های گذشته به دلیل اختلاف با مربی نیمکت‌نشین شد و حالا خبر می‌رسد که کاپلو خواستار جدایی قطعی او شده است. (مقصد بعدی او احتمالاً اینتر است) آس اضافه می‌کند که به عقیده کاپلو نمایش امرسون و کاناوارو با بازی آن‌ها در یوونتوس قابل مقایسه نیست و زمان آن رسیده تا آن‌ها را نیمکت‌نشین کند. مردی که به سخت‌گیری شهرت دارد، قربانی کردن ستارگان بزرگی مانند رونالدو و بکام را آخرین راه نجات تیم بحران‌زده رئال می‌داند.

ظاهراً مربی ایتالیایی حساب زیادی روی سه خرید تازه تیمش باز کرده و امیدوار است که با کمک آن‌ها از این وضعیت خلاص شود. گاگو، هیگوان و مارسلو در نیم‌فصل و مجموعاً با قیمت 35 میلیون دلار به باشگاه مادریدی پیوستند و فرصت کمی برای تمرین در کنار تیم داشته‌اند. با این حال کاپلو، گاگو را در بازی مقابل دپور در ترکیب اصلی قرار داد و البته ردوندوی جدید نمایش قابل قبولی نداشت. کاپلو این بار و برای بازی امشب مقابل بتیس در جام‌حذفی می‌خواهد گاگو و هیگوان را در ترکیب اصلی قرار دهد.

اما سئوال این جاست که مشکل رئال تنها بازیکنان تیم هستند؟ در حالی که کاپلو برای پاکسازی تیمش به مدیران باشگاه فشار آورده، ظاهراً آن‌ها هم نیم‌نگاهی به سایر مربیان دارند تا در صورت ادامه این وضعیت سکان را به فرد دیگری بسپارند. روزنامه انگلیسی «میرر» روز سه‌شنبه خبر داد که مدیران رئال علاقه بیش از اندازه‌ای به مورینیو دارند و با شنیدن خبر نارضایتی مربی پرتغالی در چلسی، برای آوردن او به سانتیاگو برنابئو بی‌قراری می‌کنند؛ خبری که در رسانه‌های ایتالیایی هم بازتاب زیادی داشت. اما روزنامه‌ مارکا که رابطه نزدیکی با باشگاه رئال مادرید دارد، دیروز با تیتر «اولتیماتوم به کاپلو» مصاحبه مفصلی از دل‌بوسکه چاپ کرد.

مربی سالامانکا که بهترین دوران رئال مادرید در سال‌های اخیر را به زمان مربیگری او نسبت می‌دهند، ضمن انتقاد از وضعیت مربیگری تیم می‌گوید: «به نظر می‌رسد که بعضی از بازیکنان از وخامت اوضاع باشگاه خبر ندارند. مشکل اساسی تیم در حال حاضر عدم وحدت تیمی و تک‌روی بازیکنان است. تیم به یک بازیکن دونده و درگیر احتیاج دارد و کاپلو نتوانسته آن‌ها را برای چنین سطحی از مسابقات آماده کند. البته فکر نمی‌کنم که مشکل تیم با خرید بازیکنان جدید حل شود. با این حال وضعیت تیم آن‌قدرها هم که می‌گویند بد نیست و هواداران باید به برطرف‌شدن مشکلات امیدوار باشند.»

موضع‌گیری روزنامه مارکا که به نوعی ارگان رئال نیز محسوب می‌شود، نشان می‌دهد که کاپلو در مادرید اوضاع مناسبی ندارد. شکست در بازی امشب مقابل بتیس که با آمدن لویی فرناندز روحیه گرفته، بحران رئال را به اوج می‌رساند. کاپلو دیگر حق اشتباه ندارد و ممکن است حتی نتواند تا پایان فصل در اسپانیا دوام بیاورد. آن چه مسلم است، عملکرد رئال در آینده نزدیک ممکن است به تحول بزرگی در این تیم منجر شود و انتظار هواداران نگون‌بخت مادرید برای قهرمانی حداقل یک سال دیگر ادامه یابد.

کد خبر 13073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز